Násilné prechody cez vojnovú zónu Vukovar

14. října 2006 v 21:24


v rokoch 1991 - 92 pod priamou delostreleckou paľbou. Posádky vtedy ešte čs. nákladných lodí ich uskutočňovali priamo cez bojovú zónu, na vlastné riziko nasadzovali svoje životy. Ich nízke mzdy neboli argumentom v ich snahe. Dlhoroční zamestnanci ČSPD si uvedomovali, že ekonomická situácia ich materského podniku naväzuje na tržby plavidiel, ktoré tvorí preprava tovaru. V neposlednom rade boli aj zvyknutí bez kompromisov a prázdnych slov reprezentovať vlajku štátu pod ktorou sa plavili.

Dunaj medzi prístavmi Vukovar a Bezdan. Najrýchlejšia motorová nákladná loď ČSPD o nosnosti 2000 ton DNL Kysuca v plavbe plnou silou.
Vojnová loď zo základne Nový Sad rovnakého typu, ako plavidlo v kolíznej situácii s T.R.Inovec.
Žeravý dych mrazivej smrti mesta. Z tmy hľadia tušené oči mŕtvych. Pohľad z Borova na prístav Vukovar. Fotografia je vykonaná z areálu Baťového veslárskeho klubu. Okolo 19 hod. sa remorkér plavebnej spoločnosti ČSPD T.R. Inovec plavil so svojim tlačným konvojom o dĺžke cca 200m v zime roku 2001 po prúde za zníženej viditeľnosti. Plavebná dráha je v týchto miestach asi 40 metrov od pravého brehu. Konvoj je nutné teraz nasmerovať v uhle na plavebnú dráhu a záď plavidla je potom asi 20 m od brehu. Náhle sa pred prednými tlačnými sekciami konvoja vynorilo neosvetlené plavidlo vojnového námorníctva zo základne v Novom Sade v protiprúdnej plavbe. Len bravúrou veliteľ T.R. Inovec zabránil neštastiu. Vojnovému plavidlu sa vyhol asi 1m po svojej pravej strane. Ak by sa dostalo pod vysokú prieď prázdnych člnov konvoja by bolo
 alt=
Ako rodina pred rokmi v Šimonovanoch, ale v inom spoločenskom postavení. Žiaľ ku škode rodín aj tých zamestnancov firmy Baťa a ich potomkov, ktorí mlčky asistovali pri znevažovaní účastinárov firmy Baťa. San sasity satas. Vchod do bývalých závodov Baťa Borovo v roku 1977. Jednotlivé závody firmy Baťa v rôznych krajinách medzi sebou úzko spolupracovali aj v rokoch 1939-45. Najväčším účastninárom slovenskej časti firmy Baťa bol v rokoch 1939-45 Jeho Ctihodnosť Dr.Martin Mičura. Jeho postavenie v správnej rade bolo rozhodujúce. Autor článku bol už vtedy presvedčený, že úcta a vďaka patrí pánovi Tomášovi Baťovi, spoločenskej skupine ktorú reprezentoval, jeho cieľavedomým a korektným zamestnancom a v neposlednom rade Jeho Excelencii Dr. Martinovi Mičurovi.
Prístav Vukovar v roku 1977. Vzadu vodáranská veža. Pri delostreleckej paľbe z ľavého brehu Dunaja v roku 2001 strieľali kanóny salvami tesne ponad loďe ČSPD aj v týchto miestach, delostrelecké granáty dopadali na breh a stavby vpravo.
Dunaj medzi prístavom Vukovar a Bezdan. Motorova loď ČSPD DNL Kysuca v plavbe.
Podniková budova bývalej firmy Baťa Borovo v roku 1977. Malý je ten svet.
Podnikové budovy bývalej firmy Baťa ú.s. v súčasnosti. Bývalí zamestnanci a obyvatelia Borova vôbec nedúfajú, že by mohol prísť niekedy investor ako Baťa. Vedia, že dnes už takí podnikatelia nikde vo svete nie sú. Ostali im však pamiatky v podobe jeho stavieb, kultúrnych, športových a dopravných. V tejto budove na prízemí vpravo sa konali zábavy zamestnancov. Autor článku bol svedkom búrlivých zábav slavónskych krásavíc z firmy v roku 1977. Netušili čo ich postihne. Svet je dnes úplne iný ako československý podnikateľ Tomáš Baťa a jeho spoločenská vrstva.
Prístav Vukovar v roku 1977. Vzadu veža vodárne.
Veža vodárne a rozstrieľané domy po bojoch o mesto Vukovar v roku 1992. Delostrelecká paľba bola taká prudká, že trosky zo striech domov padali až na TR Inovec pri jeho protiprúdnej plavbe v konvoji s ŤTR Lipno.
Separátna poprúdna plavba remorkéra typu ŤTR 2000, výkon 1472 kW
Motorová loď DNL 2000 ČSPD Kysuca pri protiprúdnej plavbe plnou silou

Štandartné podnikové vilky v areáli firmy Baťa Borovo stav v roku 1977.
Tie isté štandartné podnikové vilky v areáli firmy Baťa Borovo, súčasný stav.
Štandartné podnikové vilky v areáli firmy Baťa Borovo, stav v roku 1977.
Tie isté štandartné podnikové vilky v areáli firmy Baťa Borovo, súčasný stav
Viacero obyvateľov čakala plavba cez rieku Styx, Dunaj im to pripomínal.
Dunajské katarakty - Iron Gate, namaľoval barón Mednyánszky koncom 19.storočia. O 75 rokov tieto miesta s ČSPD preplavoval autor, jeho príbuzný.
Vukovar po bojoch v roku 1992.
Stretnutie DNL Kysuca s osobnou loďou Družba pri jej plavbe po prúde do Budapešti. Dosahovala bežne rýchlosť 28km/hod. Bola v roku 1992-93 úspešne nasadená na prehradení Dunaja. Po odpredaní tretej osobe ju postretol smutný osud, ako jej sesterskú loď Javorina (bývalá OL Bratislava), úplne vyhorela.
Stretnutie vlečnej zostavy v jej poprúdnej plavbe nákladnou loďou DNL Kysuca medzi prístavmi Vukovar a Bezdan. Na snímke aj pán strojný správec Jiří Liška z Břeclavy.

Pán kadet-bocman po víraní zadnej kotvy nákladnej lode ČSPD DNL Kysuca pri odchodnom manévri z prístavu Vukovar.
Bývalá Josephus Sandor de Szlavnicza kúria, Nustar neďaleko Borova, súčasný stav.
Bývalá Josephus Sandor de Szlavnicza kúria Nustar, súčasný stav.
Bývalá Josephus Sandor de Szlavnicza kúria v medzivojnovom období


Josephus barón Sandor de Szlavnicza
V pozadí na snímku Plzeňské výstavisko. Služobne v roku 1966 z VÚ 4404 Ostrov nad Ohří na pravidelnej lekárskej prehliadke vo Vojenskej nemocnici Plzeň.
Josephus Sandor de Szlavnicza kúria Nustar, súčasný stav
Autor v strojovni osobnej lode ČSPD Slavín pri v plavbe medzi prístavmi Štúrovo a Komárno v roku 1982

Bývalý kataraktný parník Liptov vystavuje na Dunaj ČSPD Strečno a preberá na šlepsále vlečný remorkér ČSPD Šturec s nalodeným autorom


 

48 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Michal Godovič Michal Godovič | E-mail | 25. prosince 2006 v 19:59 | Reagovat

Inovec mal poškodené kormidlá a išli mu iba motory na plnu silu, kormidlovalo Lipno, na ktorom bol velitel Jaško, boli sme od JNA upozornený aby sme nevplávali do vojnovej oblasti, nakolko sa tam chystalo k útoku. Teda prišlo k ohrozeniu našich životov vinou nášho ješitného kapitána, ktorý mal ostať zakotvený nad Novým Sadom.

S pozdravom

Michal Godovič st.

člen posádky Inovec - Lipno

2 Ivan Ivan | 20. března 2008 v 12:42 | Reagovat

to není Vchod do bývalých závodov Baťa Borovo v roku 1977.   to je brana do plaveckeho bazenu

3 Palo Palo | E-mail | 27. března 2008 v 21:09 | Reagovat

Podľa oblečenia ludí na snímke je vidieť, že nie je leto. Čo by vlastne robili na plavárni. Niektorí čakajú pri bráne na cvikavie hodiny, tak ako voľakedy u nás. Vzadu je vidieť budovy továrne, ktoré sú aj na druhých snímkach.

4 Miha Miha | E-mail | Web | 6. prosince 2011 v 21:20 | Reagovat

Pěkný....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama