Tatrička v rokoch 1939-54

23. května 2006 v 22:19 | P.
Druhé otcovo motorové vozidlo, súkromné vozidlo pplk tank Aladára O. V zime vždy naštartovalo, len ju bolo treba natočíť kľukou. Benzín bol nekvalitný, tak Tatrička preto sem tam zostala stáť. Benzínová nádrž bola pod predným sklom, stav sa musel merať pravítkom. Bol to štvorválec boxer vzduchom chladený, ventilátor chladenia na konci hriadeľa, obsah valcov 1155 cm 3, 13,2 kW, nešla viacej ako 70 km/hod. Zvykol sa pri jazde touto rýchlosťou zadrieť motor. Oprava bola pomerne jednoduchá, otec je zvládol aj na ceste sám, len musel mať rukavice a nové valce. Kúpu Tatričky mu sprostredkoval brat Tibor, prokurista fy Thonet-Mundus za 5 000 korún slovenských od svojich obchodných partnerov v Bystřici pod Hostínem v protektoráte, kde vyvážal svoje výrobky, stoličky Thonet prostredníctvom tamojšej firmy. Pneumatiky boli nekvalitné nevydržali viac ako 5 000 km.

t57sport.JPG

Takto vyzerala Tatrička do jari 1944, ale bola biela.


Nám deťom sa veľmi páčila, boli sme z nej nadšené, keď mala hore zdvihnutú kapotu vyzerala ako hroch. Zažila tri karosérie, kabriolet, malé nákladné auto, a typ T 57 A, vzadu mala rezervu vonku.

Po roku 1945 dostala Tatrička klasickú karosériu T 57 A tejto veľmi podobnú, vzadu mala rezervu a bola strieborná.

m41si43.JPG (38135 bytes)

Tak vyzeral jazdecký priezvedný oddiel, piata eskadróna jazdeckého pluku, byvalého dragounského pluku č.11. Tento typ bolo prvé otcovo motorové vozidlo. Máme staré fotografie ich dlhej kolóny 40? - 60? pod nekonečnými alejami topoľov a pod nimi stojacimi veliacimi dôstojníkmi v polkruhu s mapami.

Mali aj tančíky, ale pre ich poruchovosť s nimi jazdili len po kasáreňskom dvore.

Styer 200


Od r. 1939 pre vládny autopark, ich zakúpili asi dvesto. Mladí šoféri, vojaci prezenčnej služby ich asi tridsať rozbili už pri prvých jazdách. V autoparku mali aj Tatry 87, Mercedesy, Fiaty, Lancie, Škodovky. Raritou bol automobil FIAT Topolino. Bolo to možno najmenšie, ale určite najhoršie auto parku. Napriek jeho častým opravám bolo stále pokazené. Spokojní neboli ani s automobilom Lancia. Naopak obľúbené boli Tatrovky. Cez vojnu bol nedostatok nemrznúcej zmesy do chladičov a vypúšťanie vody z chladičov každú noc bolo zaťažujúce a na fronte aj veľmi obmedzujúce bojaschopnosť.


Na takomto aute sa vozil president Najvyššieho súdu, bývalý minister, tekovsko-nitriansky župan, profesor UK, veľkostatkár, podpredseda správnych rád a akcionár fy Baťa, cementární Ladce a Lietavská Lúčka, jeho Excelencia Dr.Martin Mičura. Bol aj poslancom a predsedom Čs. strany Lidové na Slovensku a birmovným otcom Aladára O. Spolu s bratom Tiborom ich zobral na Vyšehrad a do chrámu svatého Víta autom Horch pri príležitosi tisíc rokov od smrti svatého Václava. Obaja bratia dostali od neho pamätné zlaté medaily razené pri príležitosti svatováclavského milénia 28.septembra 1929. Na miléniu bola prvý krát verejne vystavená svatováclavská koruna. Dr. Martin Mičura bol spoločensky veľmi aktívny. Priatelil sa a často súkromne stretával s T.G.M. a jeho deťmi. Jeho dobrými priateľmi boli aj Janko Jesenský, kolega Dr.Imrich Karvaš, Okresný náčelník Dr.Aladár O., Krajinský president Dr.Jozef Országh, Rudolf Fraštacký, Dr.Markovič atď.

Ferdinand Maximilián Karol Leopold Mária Coburg - bulharský cár

Ferdinand Coburg. Na štvordverovom kabriolete značky Horch sa vozila jeho výsosť Bulharský cár otec Ferdinand Coburg, ktorý býval v Sv. Antone. Často ho používal pre svoju potrebu aj jeho tajomník František Gondor.


Tatra T 57 AT. Od jari 1944 mala Tatrička T 57 sport namontovanú obdobnú karosériu a slúžila aj vo firme " Herbária " Liška a spol. Trenčín.


Obrnené transportéry OT-64 SKOT od 20. Motostreleckej divízie Karlovy Vary sa zúčastňovali týždenných spoločných cvičení vrátane zimných s automobilným práporom VÚ 4404 Ostrov nad Ohří. Prvý krát sa prišli predstaviť do kasární v Ostrove nad Ohří na jeseň roku 1966 ako doprovod najmodernejšieho vyprosťovavieho vozidla Tatra 138 AV 8, ktorý u útvaru ostal natrvalo. Vozidlo Tatra AV 8 a obrnené transportéry OT-64 SKOT 8x8 urobili dojem na vojakov 62. automobilového práporu aj autora modernosťou, eleganciou, kvalitou dielenského spracovania a pohodlnosťou.

V roku 1966 boli občania čs. štátu oveľa náročnejší na kvalitu strojárenských výrobkov značky Made in Czechoslovakia ako dnes. Pokladali za samozrejmosť, že predstavovala svetovú špičku.


Obdobné vozidlo Škoda Š 100, autorov druhý osobný automobil bol vzhľadom na cenu jeho náhradných dielov nenákladným vozidlom s pomerne úsporným, priemerne výkonným motorom s rozvodom OHV. Pre vtedajšiu úroveň servisov si ho väčšnou opravoval sám.


Autorov VAZ 2103 t.j. Žiguli 1500 bol elegantým vozidlom so spoľahlivým, výkonným a blbu vzdorným motorom s rozvodom OHC. Časom však jeho vačkový hriadeľ trpel neserióznosťou pracovníkov auservisov, ktorý pri výmene oleja motora nevymenili olejový filter i keď si ho ich zamestnávateľ zaúčtoval. Výmena za údajne nový vačkový hriadeľ bola asi taká, že ho autoservis nevymenil za nový, ale za vyvarený, ktorý sa pre absenciu povrchovej úpravy kalením a násl. popustením rýchlo opotreboval. Tj. rozvody boli už krátko po oprave motora opäť hlučné.


Mercedes Benz MB 240 D autora. Snímok autora s jeho neterou MUDr. Tanjou H. v roku 1983.


Na vozidle mal autor málo porúch. Boli to 1 ks žhavič a stredové gumenné ložisko na kardane. Nové nemal, omotal ho červenou páskou zo surovej gumy a bolo v poriadku. Žhaviče boli namontované sériovo, keď nepracoval jeden, nefungovali ani ostatné.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama